Kręgosłup – warto o niego dbać

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +
Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Ból kręgosłupa to dość powszechna i częsta przypadłość. Starsi ludzie zwykli mawiać, że „łamie ich w krzyżu”. Niezależnie od nazewnictwa, bóle tego typu dotykają wielu osób, nie tylko w podeszłym wieku, ale także całkiem młodych. Dyskomfort ten wynika czasem z niezdrowego, siedzącego trybu życia. Zbyt duża liczba godzin spędzanych dziennie w pozycji siedzącej, zwłaszcza, jeśli jest ona niedbała, może skutkować późniejszymi bólami, a nawet rozwojem schorzeń kręgosłupa.

Nie każdy ból w okolicy kręgosłupa jest oznaką poważnych problemów. Czasem, aby go złagodzić, wystarczy tabletka, albo chwila gimnastyki. Nie zawsze jednak domowe sposoby będą dostateczne. Powracających bólów pleców i szyi, czy objawów takich jak drętwienie kończyn lub zawroty głowy, nie należy bagatelizować. Może się okazać, że konieczna jest rehabilitacja kręgosłupa.

Ćwiczenia dla zdrowia kręgosłupa

Ogólna tężyzna fizyczna ma oczywisty wpływ na zdrowie całego ciała i funkcjonowanie jego poszczególnych układów. Ruch działa pozytywnie na zdrowie człowieka. Silne mięśnie lepiej utrzymują kościec. Odpowiednio dobrane ćwiczenia mogą pomóc w leczeniu bólu kręgosłupa, a przede wszystkim mają ogromne znaczenie profilaktyczne. Bardzo często, dla zdrowia kręgosłupa, zaleca się treningi polegające na pływaniu, przy czym najlepszy pod tym względem jest styl grzbietowy. Inne, niewymagające wskakiwania do wody elementy profilaktyczno-leczniczej gimnastyki, można wykonywać wielokrotnie w ciągu dnia, w różnych miejscach i sytuacjach.

Najważniejsze pozostaje zwracanie uwagi na prawidłową postawę w czasie pracy i wypoczynku, dodatkowo nie zaszkodzi raz na jakiś czas: przeciągnąć się, wykonać nadmierny wyprost pleców, zrobić kilka przysiadów z wyciągniętymi do góry rękami, napinać mięśnie brzucha, wykonać krążenie tułowia, przylgnąć do ściany tyłem możliwie największą powierzchnią ciała. Warto pomyśleć o zamontowaniu w domu drążka, gdyż wiszenie na nim również korzystnie wpływa na kręgosłup.

Co jeśli to za mało?

Jeżeli sami nie możemy poradzić sobie z bólem, pozostaje oczywiście zgłoszenie się po pomoc do specjalisty. Rehabilitacja kręgosłupa dotkniętego bólami zwyrodnieniowo-przeciążeniowymi polega w dużej mierze na ćwiczeniach. Niewątpliwie, dobrze, aby specjalistyczne ćwiczenia odbywały się pod okiem osoby znającej się na rzeczy. Działaniami wspierającymi proces rehabilitacji są masaże. Stosuje się również zabiegi fizykalne, takie jak różnego rodzaju prądy i lasery. Rehabilitacja kręgosłupa jest dostępna w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia, jednak oczekiwanie na skorzystanie z niej wynosi czasem kilka lub nawet kilkanaście tygodni. Innym rozwiązaniem jest oczywiście skorzystanie z oferty prywatnych specjalistów.

Rehabilitacja i co dalej?

Zakończenie rehabilitacji nawet pełnym sukcesem, objawiającym się zanikiem bólu i dyskomfortu, nie oznacza, że ten stan utrzyma się na zawsze. Niezmiernie ważna jest profilaktyka, a więc zwracanie uwagi na swoją postawę w ciągu dnia, jak i wykonywanie ćwiczeń wzmacniających kręgosłup. Należy się też stosować do wszelkich zaleceń wydanych przez lekarza.

Artykuł powstał przy współpracy z portalem Mobile Med: http://www.mobilemed.pl/

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.
Share.

Leave A Reply